Iskolakert típusok
Az alábbi típusok inkább elméletben különíthetők jobban el, hiszen a gyakorlatban ezek között lehetnek átfedések, egy iskolában ezeknek a keveréke is megvalósítható.
Mini botanikuskert
Inkább gimnáziumokban javasolt. Az iskolai tananyag terve nyújthat alapot a tervezésnél. Jellemzője, hogy kis területen fajok sokasága nő. Ennek a kertnek a gondozása kevésbé épül a diákmunkára. Morfológiai példák bemutatására használható.
Haszonkert
Nevezhetjük hozamkertnek, vagy egyszerűen konyhakertnek is. Az itt megtermelt alapanyag technikaórák keretében háztartásoktatás, főzésoktatás számára hasznosítható. Jóval kevesebb fajjal dolgozunk, amelyek mind haszonnövények. Cél a gazdaságosság.
Hobbi kert
Tervezésénél a kertészeti alapképzésre tesszük a hangsúlyt. Ez egy oktató-gyakorló kert, ahol a diákok elsajátítják a kertművelés alapjait, mint az ásás, gereblyézés, kapálás, talajárnyékolás, komposztkészítés, modern öntözési technikák.
Saját ágyások kertje
Ennek a típusnak a legerősebb az ösztönző a hatása a diákokra, hiszen kisebb csoportok vagy akár tanulók egyedül művelhetnek kisebb parcellákat versenyszerűen, eredményorientáltan. Az oktatói felügyeletre és megfelelő szabályok, korlátok lefektetésére szükség van. Ennek a kertnek a csoportok, tanulók létszámától függően nő a helyigénye.
Kutatókert
Itt a kísérletezésre tesszük a hangsúlyt. Ebben a kertben a szaporítás, nemesítés oktatása, mulcskísérletek, komposztálási próbák folynak. Nem annyira a bemutatókert, inkább a fizikai gondozási kutatótevékenység kerül előtérbe.
Egyéb kertek
Ide sorolhatnánk a gyógy- és fűszernövények kertjét, a sziklakertet, gyümölcsöst, vágott virág céljára hasznosított kertet.